Undervisningsmiljøvurdering

Skolens undervisningsmiljøvurdering beskriver undervisningsmiljøet på UCN10, og hvordan vi arbejder med at forbedre undervisningsmiljøet.

Kortlægning af undervisningsmiljøet

Sådan har vi kortlagt elevernes undervisningsmiljø:

  • Uddannelsesstatistik UVM. Elevernes trivsel - landsoverblik
  • Den årlige trivselmåling på UCN med opdateret tal gældende fra 2023/24.
  • Brøndby Kommunes "Strategi 2030".
  • Elevrådsmøder
  • SUB-møder med fokus på evaluering af læringsforløb i forhold til elevernes trivsel og faglighed.

 

Beskrivelse og vurdering af resultaterne fra kortlægningen

Med afsæt i skolens værdier om at skabe et ungdomsmiljø for eleverne på UCN10 har vi taget udgangspunkt i en dialog og et samarbejde mellem ledelse, skolebestyrelse, elevråd og personalet på UCN10:

  • Ledelsesmøde mellem viceskoleleder og skoleleder omhandlende den interne trivselsundersøgelse foretaget efterår 2023.
  • Oplæg til bestyrelsesmøde, der desværre blev aflyst på baggrund af afgående bestyrelsesformand midt i skoleåret.
  • Gennemgang med TR og MED-gruppen. Årets resultater drøftet på møderne. Særlige fokusområder diskuteres og plan for ændring gennemgås.
  • Møde med elevrådet og tilknyttet lærerteam. Samtale om skolens trivsel generelt og hvordan vi sammen kan styrke fællesskabet fremadrettet.

 

Hvordan gjorde vi og hvem deltog i vurderingen

Vi tog udgangspunkt i dialogen mellem skolens ledelse, TR, MED og elevråd.

 

  • Ledelsesmøder
  • TR- møder
  • TRIO møder
  • Elevrådsmøder

 

Vi kan konstatere følgende positive og negative sider ved elevernes undervisningsmiljø

Her gør vi det godt

Vi oplever, at de unge mennesker

 

  • føler sig i høj grad glade for deres klasse.
  • at de har nogenlunde let ved at finde koncentrationen i timerne.
  • at de i overvejende grad føler sig trygge på skolen.
  • at de i overvejende grad oplever, at de hører til på UCN10.
  • at stort set ingen elever har oplevet mobning på skolen.
  • at de ikke selv har deltaget i mobning.
  • at de i overvejende grad oplever de fysiske rammer på UCN10 som gode.
  • at de oplever, at skolens toiletter er rene.
  • at de i overvejende grad oplever, at eleverne er venlige og imødekommende i den klasse, som de går i.

 

Her oplever vi udfordringer

 

Vi oplever, at de unge mennesker kan have udfordringer i forhold til:

  • En gang imellem godt kan opleve, at de føler sig ensomme.
  • At de en gang imellem godt kan have ondt i hovedet, og ikke føle sig klar til at modtage undervisning.
  • At elevrådet har ønske om nye gardiner på hele skolen.
  • Elevrådet forslår en egentlig handleplan for rygning. De oplever, at mange unge enten ryger i skoletiden eller tager snus.

I forhold til den gennemsnitlige trivsel på landsplan, der ligger på 87,4% er det et andet udgangspunkt, som UCN10 har gennemført i vores trivselsmåling. I gennemsnit ligger vi højt i positive svar vedr. enighed med påstand ud fra spørgsmål. Vi ligger i gennemsnit under 50 % i tilkendegivelsen af at være nogenlunde enig med udsagnet, og i igen når det kommer til at være positiv i udsagnet i meget høj grad.

 

Elevrådets bemærkninger til resultatet af kortlægningen

Elevrådet var glade for, at der blev gennemført en trivselsundersøgelse.

Deres generelle bemærkninger var, at de oplever at skolens elever overordnet er tilfredse med at gå på skolen.

Elevrådets bemærkninger til trivselsundersøgelsen:

  • Elevrådet bad specifikt om særlig opmærksomhed på lærerfravær.
  • Elevrådet oplever, at UCN10 overordnet er et trygt sted at gå i skole i.
  • Elevrådet kan genkende positive og negative sider af trivselsundersøgelsen foretaget af UCN10.
  • Elevrådet oplever, at de bliver lyttet til, men også at ledelsen og lærergruppen handler ud fra elevernes oplæg, drømme og forventninger.

Handlingsplan til forbedring af undervisningsmiljøet

Undervisningsmiljøet har løbet været drøftet i ledelsen og på bestyrelsesmøder, ligesom det har været på dagsordenen på personalemøder.

Det fysiske undervisningsmiljø

På UCN10 er der løbende forbedringer og istandsættelse af lokalerne afhængig af økonomi og ønsker. Skolen har i samarbejde med ledelse og lærerteam indkøbt synlige læringsmiljøer til gavn for den daglige undervisning i vores modtagerklasser, samt til S-sporet. Vi har skabt læringsrum, der tilgodeser det enkelte unge menneske, både ud fra sproglige og sociale udfordringer, -det sidste med særlige hensyn til diagnoser. Skolen har også i skoleåret 2023/2024 fået nye vinduer.

 

Det æstetiske undervisningsmiljø

Det æstetiske undervisningsmiljø drøftes og arbejdes der løbende på i samarbejdsgrupperne på UCN10.

 

Det psykiske undervisningsmiljø

I fagteams gennemgås faglige planer, der tilgodeser elevernes udgangspunkt. Vi arbejder med co-teaching, og anser det som et understøttende værktøj, der kan imødekomme de unge mennesker efter behov. På personalemøder har vi drøftet undervisningsmiljøet med fokus på hvordan vi kan skabe tydelige rammer for at kunne imødekomme den ungdomsgruppe, som vi oplever, har ændret sig. Et lærerteam gennemførte et oplæg, hvorefter vi i plenum drøftede fordele og ulemper ved de forslag, der blev stillet. Herefter blev der nedsat et udvalg, som arbejder videre med at udarbejde retningslinjer for arbejdet fremadrettet mellem lærere og elever samt skole og hjem samarbejdet.

Handlingsplan

Modtageklasserne

Succes eller udfordring, som der arbejdes med, herunder målgruppen

Læringsrum til inspiration og læring for modtageklasserne.

Indsats

Indkøb af læringsmaterialer til ophæng i modtageklasserne.

Ønsket mål for indsatsen

At eleverne i modtageklasserne opnår flere af deres individuelle mål for at forbedre deres sproglige udvikling.

Ansvarlig

Koordinator og ledelse.

Tidsplan (Start /slut og  evt. deadlines)

Start skoleår 2022/23.

Afsluttet december 2023.

S-linjen

Succes eller udfordring, som der arbejdes med, herunder målgruppen

Inspiration og læring for S-linjen, som er skolens specialklasse.

Indsats

Indkøb af læringsmaterialer til ophæng i S-linjen.

Ønsket mål for indsatsen

At eleverne oplever at blive forstået og set ud fra deres diagnoser.

Ansvarlig

Koordinator og ledelse.

Tidsplan (Start /slut og  evt. deadlines)

Start skoleår 2022/23.

Afsluttet december 2023.

Trivsel

Succes eller udfordring, som der arbejdes med, herunder målgruppen

Trivsel.

Indsats

Eleverne på UCN skal føle sig trygge og have lyst til at gå i skole.

Ønsket mål for indsatsen

At eleverne i deres skoleår på UCN10 trives i en sådan grad, at de gennemfører skoleåret ud fra deres kompetencer.

Ansvarlig

Lærerteam, UU-vejleder, SSP-vejleder og ledelse.

Tidsplan (Start /slut og  evt. deadlines)

Skoleår 2023/224.

Elevrådet

Succes eller udfordring, som der arbejdes med, herunder målgruppen

Elevrådet skal involveres fra skoleårets start. 

Indsats

Beskrivelse af hvordan skolens elevråd inddrages i arbejdet med udvikling af UCN10.

Møde planlægges tidligt i august. Plan udarbejdes for strategi og ønsker.

Ønsket mål for indsatsen

At elevrådet får en større stemme i det daglige på UCN10.

Ansvarlig

Elevråd, lærerteam og ledelse.

Tidsplan (Start /slut og  evt. deadlines)

Skoleår 2024/25.

Nye vinduer til hele skolen.

Succes eller udfordring, som der arbejdes med, herunder målgruppen

Nye vinduer til hele skolen.

Indsats

Skolen skal have nye vinduer.

Ønsket mål for indsatsen

Forbedring af indeklimaet i klasselokalerne.

Ansvarlig

Forvaltningen og ledelse.

Tidsplan (Start /slut og  evt. deadlines)

Forventes afsluttet sommeren 2024.

Me & We

Succes eller udfordring, som der arbejdes med, herunder målgruppen

Styrkelse af de unges sociale kompetencer, realtioner og fællesskaber.

Indsats

Eleverne arbejder med deres team på opmærksomhed på egen deltagelse i fællesskabet.

Ønsket mål for indsatsen

Sigtet med materialet Me & We er at gøre eleverne opmærksomme på deres betydning for fællesskabet, styrke der evne til at skabe og vedligeholde meningsfulde sociale relationer og lade dem opleve det på egen krop.

Ansvarlig

Lærerteam.

Tidsplan (Start /slut og  evt. deadlines)

Forventet afsluttet ved skoleårets afslutning 2024.

Opfølgning på handlingsplanen

Vi er en skole i god udvikling, og vi arbejder løbende med at skabe trygge rammer for ansatte og elever. I forhold til handlingsplanen vil der være en løbende opfølgning og også evalueringer med forvaltningen

Opfølgning på handlingsplanen

Elevrådet

Opgave i opfølgningen

Arbejdsgang og strategi for elevrådet.

Hvem står for opfølgning?

Skoleleder Vibber Maria Matthiesen og lærerteamet omkring elevrådet.

Hvornår?

En dynamisk udvikling, hvor vi samarbejder løbende.

Hvordan udføres opgaven?

Den udføres til elevrådsmøder, men også mellem lærerteamet og ledelse forud for elevrådsmøder.

Trivsel

Opgave i opfølgningen

Trivsel.

Hvem står for opfølgning?

Skoleleder Vibber Maria Matthiesen og SSP-vejleder Claus Jochumsen.

Hvornår?

Vi har igangsat netværksmøder mellem forvaltningen og UCN.

Hvordan udføres opgaven?

Det begynder og forventes gennemført i skoleår 2024/25.

Me & We

Opgave i opfølgningen

Me & We.

Hvem står for opfølgning?

Lærerteam og ledelse.

Hvornår?

Skoleåret 2023/2024.

Hvordan udføres opgaven?

I undervisningen.

Retningslinjer for skole/hjem samarbejdet

Opgave i opfølgningen

Udarbejdelse af retningslinjer for skole/hjem samarbejdet.

Hvem står for opfølgning?

Arbejdsgruppe bestående af lærerteam og skoleleder.

Hvornår?

Vinter/forår 2024.

Hvordan udføres opgaven?

Møder, hvor retningslinjer udarbejdes.

Fakta om skolens undervisningsmiljøvurdering

Undervisningsmiljøvurdering

Mindst hvert tredje år skal skolen lave og offentliggøre en undervisningsmiljøvurdering, der ser på både det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø. Det står i undervisningsmiljøloven (retsinformation.dk).

Undervisningsmiljøvurderingen skal beskrive skolens undervisningsmiljø og eventuelle udfordringer. Hvis der er problemer med undervisningsmiljøet, skal skolen lave en handlingsplan for, hvordan de løses.

Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet

Sidst opdateret den 20. juni 2024