Undervisningsmiljøvurdering
Skolens undervisningsmiljøvurdering beskriver undervisningsmiljøet på UCN10, og hvordan vi arbejder med at forbedre undervisningsmiljøet.
Kortlægning af undervisningsmiljøet
Sådan har vi kortlagt elevernes undervisningsmiljø:
- Uddannelsesstatistik UVM. Elevernes trivsel - landsoverblik
- Den årlige trivselmåling på UCN med opdateret tal gældende fra 2023/24.
- Brøndby Kommunes "Strategi 2030".
- Elevrådsmøder
- SUB-møder med fokus på evaluering af læringsforløb i forhold til elevernes trivsel og faglighed.
Beskrivelse og vurdering af resultaterne fra kortlægningen
Med afsæt i skolens værdier om at skabe et ungdomsmiljø for eleverne på UCN10 har vi taget udgangspunkt i en dialog og et samarbejde mellem ledelse, skolebestyrelse, elevråd og personalet på UCN10:
- Ledelsesmøde mellem viceskoleleder og skoleleder omhandlende den interne trivselsundersøgelse foretaget efterår 2023.
- Oplæg til bestyrelsesmøde, der desværre blev aflyst på baggrund af afgående bestyrelsesformand midt i skoleåret.
- Gennemgang med TR og MED-gruppen. Årets resultater drøftet på møderne. Særlige fokusområder diskuteres og plan for ændring gennemgås.
- Møde med elevrådet og tilknyttet lærerteam. Samtale om skolens trivsel generelt og hvordan vi sammen kan styrke fællesskabet fremadrettet.
Hvordan gjorde vi og hvem deltog i vurderingen
Vi tog udgangspunkt i dialogen mellem skolens ledelse, TR, MED og elevråd.
- Ledelsesmøder
- TR- møder
- TRIO møder
- Elevrådsmøder
Vi kan konstatere følgende positive og negative sider ved elevernes undervisningsmiljø
Her gør vi det godt
Vi oplever, at de unge mennesker
- føler sig i høj grad glade for deres klasse.
- at de har nogenlunde let ved at finde koncentrationen i timerne.
- at de i overvejende grad føler sig trygge på skolen.
- at de i overvejende grad oplever, at de hører til på UCN10.
- at stort set ingen elever har oplevet mobning på skolen.
- at de ikke selv har deltaget i mobning.
- at de i overvejende grad oplever de fysiske rammer på UCN10 som gode.
- at de oplever, at skolens toiletter er rene.
- at de i overvejende grad oplever, at eleverne er venlige og imødekommende i den klasse, som de går i.
Her oplever vi udfordringer
Vi oplever, at de unge mennesker kan have udfordringer i forhold til:
- En gang imellem godt kan opleve, at de føler sig ensomme.
- At de en gang imellem godt kan have ondt i hovedet, og ikke føle sig klar til at modtage undervisning.
- At elevrådet har ønske om nye gardiner på hele skolen.
- Elevrådet forslår en egentlig handleplan for rygning. De oplever, at mange unge enten ryger i skoletiden eller tager snus.
I forhold til den gennemsnitlige trivsel på landsplan, der ligger på 87,4% er det et andet udgangspunkt, som UCN10 har gennemført i vores trivselsmåling. I gennemsnit ligger vi højt i positive svar vedr. enighed med påstand ud fra spørgsmål. Vi ligger i gennemsnit under 50 % i tilkendegivelsen af at være nogenlunde enig med udsagnet, og i igen når det kommer til at være positiv i udsagnet i meget høj grad.
Elevrådets bemærkninger til resultatet af kortlægningen
Elevrådet var glade for, at der blev gennemført en trivselsundersøgelse.
Deres generelle bemærkninger var, at de oplever at skolens elever overordnet er tilfredse med at gå på skolen.
Elevrådets bemærkninger til trivselsundersøgelsen:
- Elevrådet bad specifikt om særlig opmærksomhed på lærerfravær.
- Elevrådet oplever, at UCN10 overordnet er et trygt sted at gå i skole i.
- Elevrådet kan genkende positive og negative sider af trivselsundersøgelsen foretaget af UCN10.
- Elevrådet oplever, at de bliver lyttet til, men også at ledelsen og lærergruppen handler ud fra elevernes oplæg, drømme og forventninger.
Handlingsplan til forbedring af undervisningsmiljøet
Undervisningsmiljøet har løbet været drøftet i ledelsen og på bestyrelsesmøder, ligesom det har været på dagsordenen på personalemøder.
Det fysiske undervisningsmiljø
På UCN10 er der løbende forbedringer og istandsættelse af lokalerne afhængig af økonomi og ønsker. Skolen har i samarbejde med ledelse og lærerteam indkøbt synlige læringsmiljøer til gavn for den daglige undervisning i vores modtagerklasser, samt til S-sporet. Vi har skabt læringsrum, der tilgodeser det enkelte unge menneske, både ud fra sproglige og sociale udfordringer, -det sidste med særlige hensyn til diagnoser. Skolen har også i skoleåret 2023/2024 fået nye vinduer.
Det æstetiske undervisningsmiljø
Det æstetiske undervisningsmiljø drøftes og arbejdes der løbende på i samarbejdsgrupperne på UCN10.
Det psykiske undervisningsmiljø
I fagteams gennemgås faglige planer, der tilgodeser elevernes udgangspunkt. Vi arbejder med co-teaching, og anser det som et understøttende værktøj, der kan imødekomme de unge mennesker efter behov. På personalemøder har vi drøftet undervisningsmiljøet med fokus på hvordan vi kan skabe tydelige rammer for at kunne imødekomme den ungdomsgruppe, som vi oplever, har ændret sig. Et lærerteam gennemførte et oplæg, hvorefter vi i plenum drøftede fordele og ulemper ved de forslag, der blev stillet. Herefter blev der nedsat et udvalg, som arbejder videre med at udarbejde retningslinjer for arbejdet fremadrettet mellem lærere og elever samt skole og hjem samarbejdet.
Handlingsplan
Succes eller udfordring, som der arbejdes med, herunder målgruppen
Læringsrum til inspiration og læring for modtageklasserne.
Indsats
Indkøb af læringsmaterialer til ophæng i modtageklasserne.
Ønsket mål for indsatsen
At eleverne i modtageklasserne opnår flere af deres individuelle mål for at forbedre deres sproglige udvikling.
Ansvarlig
Koordinator og ledelse.
Tidsplan (Start /slut og evt. deadlines)
Start skoleår 2022/23.
Afsluttet december 2023.
Succes eller udfordring, som der arbejdes med, herunder målgruppen
Inspiration og læring for S-linjen, som er skolens specialklasse.
Indsats
Indkøb af læringsmaterialer til ophæng i S-linjen.
Ønsket mål for indsatsen
At eleverne oplever at blive forstået og set ud fra deres diagnoser.
Ansvarlig
Koordinator og ledelse.
Tidsplan (Start /slut og evt. deadlines)
Start skoleår 2022/23.
Afsluttet december 2023.
Succes eller udfordring, som der arbejdes med, herunder målgruppen
Trivsel.
Indsats
Eleverne på UCN skal føle sig trygge og have lyst til at gå i skole.
Ønsket mål for indsatsen
At eleverne i deres skoleår på UCN10 trives i en sådan grad, at de gennemfører skoleåret ud fra deres kompetencer.
Ansvarlig
Lærerteam, UU-vejleder, SSP-vejleder og ledelse.
Tidsplan (Start /slut og evt. deadlines)
Skoleår 2023/224.
Succes eller udfordring, som der arbejdes med, herunder målgruppen
Elevrådet skal involveres fra skoleårets start.
Indsats
Beskrivelse af hvordan skolens elevråd inddrages i arbejdet med udvikling af UCN10.
Møde planlægges tidligt i august. Plan udarbejdes for strategi og ønsker.
Ønsket mål for indsatsen
At elevrådet får en større stemme i det daglige på UCN10.
Ansvarlig
Elevråd, lærerteam og ledelse.
Tidsplan (Start /slut og evt. deadlines)
Skoleår 2024/25.
Succes eller udfordring, som der arbejdes med, herunder målgruppen
Nye vinduer til hele skolen.
Indsats
Skolen skal have nye vinduer.
Ønsket mål for indsatsen
Forbedring af indeklimaet i klasselokalerne.
Ansvarlig
Forvaltningen og ledelse.
Tidsplan (Start /slut og evt. deadlines)
Forventes afsluttet sommeren 2024.
Succes eller udfordring, som der arbejdes med, herunder målgruppen
Styrkelse af de unges sociale kompetencer, realtioner og fællesskaber.
Indsats
Eleverne arbejder med deres team på opmærksomhed på egen deltagelse i fællesskabet.
Ønsket mål for indsatsen
Sigtet med materialet Me & We er at gøre eleverne opmærksomme på deres betydning for fællesskabet, styrke der evne til at skabe og vedligeholde meningsfulde sociale relationer og lade dem opleve det på egen krop.
Ansvarlig
Lærerteam.
Tidsplan (Start /slut og evt. deadlines)
Forventet afsluttet ved skoleårets afslutning 2024.
Opfølgning på handlingsplanen
Vi er en skole i god udvikling, og vi arbejder løbende med at skabe trygge rammer for ansatte og elever. I forhold til handlingsplanen vil der være en løbende opfølgning og også evalueringer med forvaltningen
Opfølgning på handlingsplanen
Opgave i opfølgningen
Arbejdsgang og strategi for elevrådet.
Hvem står for opfølgning?
Skoleleder Vibber Maria Matthiesen og lærerteamet omkring elevrådet.
Hvornår?
En dynamisk udvikling, hvor vi samarbejder løbende.
Hvordan udføres opgaven?
Den udføres til elevrådsmøder, men også mellem lærerteamet og ledelse forud for elevrådsmøder.
Opgave i opfølgningen
Trivsel.
Hvem står for opfølgning?
Skoleleder Vibber Maria Matthiesen og SSP-vejleder Claus Jochumsen.
Hvornår?
Vi har igangsat netværksmøder mellem forvaltningen og UCN.
Hvordan udføres opgaven?
Det begynder og forventes gennemført i skoleår 2024/25.
Opgave i opfølgningen
Me & We.
Hvem står for opfølgning?
Lærerteam og ledelse.
Hvornår?
Skoleåret 2023/2024.
Hvordan udføres opgaven?
I undervisningen.
Opgave i opfølgningen
Udarbejdelse af retningslinjer for skole/hjem samarbejdet.
Hvem står for opfølgning?
Arbejdsgruppe bestående af lærerteam og skoleleder.
Hvornår?
Vinter/forår 2024.
Hvordan udføres opgaven?
Møder, hvor retningslinjer udarbejdes.
Fakta om skolens undervisningsmiljøvurdering
Undervisningsmiljøvurdering
Mindst hvert tredje år skal skolen lave og offentliggøre en undervisningsmiljøvurdering, der ser på både det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø. Det står i undervisningsmiljøloven (retsinformation.dk).
Undervisningsmiljøvurderingen skal beskrive skolens undervisningsmiljø og eventuelle udfordringer. Hvis der er problemer med undervisningsmiljøet, skal skolen lave en handlingsplan for, hvordan de løses.