Skoleudviklingssamtaler

Skoleudviklingssamtalen er en årlig dialog mellem UCN10, repræsentanter fra Børne- og Skoleudvalget og forvaltningen, der fokuserer på skolens udviklings- og indsatsområder for at styrke elevernes faglige udvikling og trivsel.

Skoleudviklings- og statussamtalerne

Skoleudviklingssamtalerne er en ny ramme, der erstatter de tidligere kvalitetsrapporter. Disse samtaler, som gennemføres mindst én gang årligt, skal skabe en tillidsfuld og faglig dialog mellem skolen og kommunen. Formålet med samtalerne er at styrke den fælles forståelse og samarbejdet om skolens udvikling samt at fremme en stærk evalueringskultur. Dette bidrager til at skabe de bedst mulige rammer for elevernes faglige udvikling og trivsel. Statussamtalerne en del af Brøndby Kommunes lokale arbejde med handleplanen.

Referatet nedenfor giver et overblik over de vigtigste punkter og beslutninger fra den seneste skoleudviklingssamtale for skoleåret 2023/24.

Referat af skoleudviklings- og statussamtale

Indledning

UCN er Brøndby Kommunes 10. klasseskole, hvor eleverne vælger en linje ud fra særlig interesse. UCN er dermed karakteriseret ved, at undervisningen organiseres omkring linjer, og at de fleste elever kun er på skolen i et enkelt år. Dette medfører svingende elevtal fra år til år og et stort fokus på relationsdannelse i UCN’s årshjul, både mellem lærere og elever og eleverne imellem.

Skoleåret 2023/24 er karakteriseret ved, at skolen har en større elevgruppe end tidligere, samt at skolen har fået ny skoleleder pr. 1. november 2023. UCN10 oplever generelt stor søgning fra andre kommuner, hvilket ses ved at en tredjedel af eleverne kommer fra Brøndby kommune.

Brøndby Kommune har i 2023-2026 en overordnet handleplan for skoleområdet. Handleplanen har tre fokusområder:

  • Højere faglighed
  • Større trivsel
  • Mindre fravær

De tre folkeskoler og 10. klasseskolen har udarbejdet deres egne lokale handleplaner der skitserer, hvilke tiltag, der sættes i gang undervejs i perioden.

Skoleudviklings- og statussamtale

Skoleudviklings- og statussamtalerne har dels haft til formål at skabe et rum for at mødes på tværs af politikere, skole og forvaltning, og dels haft til formål at gøre status på skolernes arbejde med handleplanen. Møderne er en erstatning for det tidligere arbejde med kvalitetsrapporten. Mens skoleudviklingssamtalerne er fastsat i Folkeskoleloven, er statussamtalerne en del af Brøndby Kommunes lokale arbejde med handleplanen. Skoleåret 2023/24 er første gang, der afholdes både skoleudviklings- og statussamtale.

På UCN10 blev skoleudviklingssamtalen afholdt d. 2. oktober og statussamtalen blev afholdt d. 6. november 2023.

Skoleudviklingssamtalen blev afholdt af konstitueret skoleleder Jakob Dehn og med deltagelse af lærere fra UCN samt skolechef og udviklingskonsulenter.

Til statussamtalen deltog UCN10’s ledelsesteam ved skoleleder Vibber Matthiesen og viceskoleleder Jakob Dehn, repræsentanter fra Børne- og Skoleudvalget, forvaltningschef, skolechef og en udviklingskonsulent. 

Til begge møder blev UCN10’s årshjul præsenteret. Her fremgår det, at UCN10 har et stort fokus på relationsdannelse, der starter før skoleårets start – både med åbent hus-møde i januar og en workshopdag i juni.

Centrale nøgletal

Til både skoleudviklingssamtalen og statussamtalen blev det fremhævet, at UCN10 lykkes rigtig godt med at hjælpe deres elever videre til ungdomsuddannelse. En stor del af UCN10’s elever tager året i 10. klasse som et forberedende år til ungdomsuddannelse, f.eks. for at hæve deres karakterer og ca. 40 pct. af eleverne starter på en erhvervsuddannelse efter, de er færdige på UCN10.

Børne- og Undervisningsministeriets trivselsmåling sendes til elever i 1.-9. klasse, og UCN10’s elever har derfor ikke gennemført undersøgelsen. Der er derfor færre centrale nøgletal for UCN10 sammenlignet med kommunens tre grundskoler. I nedenstående skema er ministeriets tal suppleret med kommunens egne træk.

10. Klasseskolen i Brøndby Kommune

Karaktergennemsnit

UCN10: 6,1

Landsgennemsnit (10. kl.): 7,1

(Skoleåret 2023/24)

Klassekvotient

UCN10: 25,3

Kommunegennemsnit: 21,0

Landsgennemsnit: 20,9

(For UCN10: skoleåret 2023/24, kommune- og landsgennemsnit er fra 2022/23)

Elevfravær

UCN: 6,8 %

Kommunegennemsnit: 8,2 %

Landsgennemsnit: 7,2 %

(Skoleåret 2022/23)

Elever i alt på skolen

UCN10: 191

Kommunegennemsnit: 837

Landsgennemsnit: 296

(Skoleåret 2022/23)

Elever overgået til ungdomsudd. i september året efter afsluttet 9. og 10. klasse

UCN10: 77,8 %

Kommunegennemsnit: 84,6 %

Landsgennemsnit: 85,8 %

(Skoleåret 2020/2021, hvor eleverne er afgået fra grundskolen)

Kompetencedækning

UCN: 100,0 %

Kommunegennemsnit: 88,6 %

Landsgennemsnit: 86,6 %

(Skoleåret 2022/23)

Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk og egne træk fra IST og TEA.  

 

En del af UCN10’s vækst i elevtal kan tilskrives tilvæksten i modtageklasser. De seneste år er UCN10’s modtageklasser vokset. Det er blandt andet den store tilflytning af ikke-dansksprogede elever til den nye Kirkebjerg-bydel der medfører, at UCN10 har oprettet modtageklasser for udskolingselever fra 8. og 9. klasse. I skoleåret 2023/24 er der 34 elever fordelt på to modtageklasser på UCN10.  Arbejdet i modtageklasser fylder derfor en del på en skole, der har under 200 elever og stiller nye krav til medarbejderne.

 

Status på handleplan

I det følgende gøres kort status på UCN10’s arbejde med initiativer, der understøtter Brøndby Kommunes handleplan på skoleområdet inden for de tre indsatsområder om højere faglighed, større trivsel og lavere fravær.

Højere faglighed

Mange elever på UCN10 vælger at tage et år i 10. klasse som et forberedelsesår til efterfølgende uddannelse med mulighed for fordybelse efter interesser. UCN10 organiserer undervisningen i linjer, hvor eleverne vælger sig ind på temalinjer efter interesse. Dette medvirker til et dynamisk udbud af tematiske linjer, baseret på, hvad de unge er interesserede i. Et eksempel på en ny linje er e-sport, som er meget populær.

Linjefagene er samtidig den ene af to organiseringer, hvor den faglige udvikling sker. De teams, der varetager skolens linjeaktiviteter, udvikler løbende det faglige indhold og tilpasser det til elevgruppen. Den anden organisering er i grundfagene matematik, dansk og engelsk hvor fagteams står for udviklingen af fagene. I forbindelse med arbejdet med den lokale handleplan er arbejdet i teams organiseret i faste møder, der understøtter en fælles, struktureret udvikling af undervisningen.

UCN10 har fokus på karrierelæring som led i forberedelsen af elevernes efterfølgende uddannelse. Gennem flere år har UCN10 haft et tæt samarbejde med erhvervsskoler, hvor der hvert år i uge 41 er en temauge for alle UCN10’s elever. Temaugen foregår som brobygning på TEC med temaundervisning af TEC’s lærere, hvilket giver eleverne mulighed for at opleve erhvervsskolen. Temaugen er et konkret eksempel på en aktivitet, hvor karrierelæring indgår i skolens årshjul.

Større trivsel

UCN10 har stort fokus på det gode ungdomsmiljø på tværs af klasser og hold. Dette skabes blandt andet gennem fællesarrangementer for hele skolen året igennem.

Arbejdet med at styrke elevernes trivsel er forankret i UCN10’s linjeteams. I 2023/24 er der afsat en lektion om ugen til at fokusere på aktiviteter, der kan styrke trivslen. UCN10 har et samarbejde med Me&We, hvilket betyder at der er tre trivselstovholdere på skolen, der udbreder kendskabet til indholdet i et katalog med 40 trivselsfremmende aktiviteter, der kan inddrages i undervisningen. Oplevesen er, at lærerne sætter pris på øremærket tid til ”de snakke, man ellers ikke når”.

Som noget nyt i skoleåret 2023/24 har UCN10 ændret i skemaet, så mødetiden for eleverne er kl. 9, i stedet for kl. 8. Det er et tiltag, som skolen har implementeret langsomt over skoleåret 2022/2023, hvor der blev eksperimenteret med forskellige differentierede mødetider. For indeværende skoleår er det fuldt indfaset. Tiltaget er iværksat både af hensyn til elevernes og medarbejdernes trivsel. Med senere mødetider åbnes op for en større fleksibilitet i tilrettelæggelsen af fælles planlægning, muligheder for faglig sparring og tilrettelæggelse af egen arbejdstid. De data, der er indsamlet, peger på, at tiltaget er modtaget positivt, både af eleverne fra sidste år, eleverne på indeværende år og af medarbejderne.

I arbejdet med at styrke elevernes trivsel er det et ønske fra UCN10 også at styrke de fællesskaber, der etableres uden for skoletiden. Til statussamtalen blev det drøftet, hvordan et fritidstilbud for UCN10’s elever kan organiseres, uden at konkurrere med andre fritidstilbud i kommunen.

Lavere fravær

Det fremgår af Børne- og Undervisningsministeriets opgørelser, at UCN’s fraværsprocent er en del lavere end kommunens gennemsnit. Arbejdet med at nedbringe fraværet er i 2023/24 primært centreret om at ensrette registreringen af fravær, og at styrke elevernes trivsel ud fra en antagelse om, at elever, der trives, har nemmere ved at komme i skole. På UCN lægger de vægt på, at fraværsregistreringen kan bruges som et pædagogisk redskab, og at selvom der er faste procedurer, er der behov for et individuelt syn på den enkelte elev i dialogen om årsager til fravær. UCN har fremadrettet et fokus på at ensrette praksis for registrering af fravær i dialog med forvaltningen.

 

Øvrigt

Til både udviklings- og statussamtalen blev fremtiden for 10. klasse drøftet, set i lyset af Reformkommissionens anbefaling om at nedlægge 10. klasse. Til begge samtaler er det blevet fremhævet, at kommissionens forslag netop kun er et forslag og ikke en politisk beslutning, men det er fortsat noget, der fylder for medarbejderne på UCN10.

Efterfølgende har UCN10 haft besøg af børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye for at vise og fortælle om UCN10’s styrker og en snak om, hvilket samfundsbehov UCN10 opfylder.  Både lokalpolitikere og ministeren gav udtryk for, at UCN10’s tilbud har nogle styrker i strukturen og lader til at lykkes med at klæde eleverne på til deres videre uddannelsesforløb. 

 

Sidst opdateret den 23. september 2024