Retningslinjer for håndtering af uhensigtsmæssig adfærd
Læs om vores retningslinjer for håndtering af uhensigtsmæssig elevadfærd og de støttende indsatser, der iværksættes for at sikre et godt skolemiljø på UCN10.
Håndtering af uhensigtsmæssig elevadfærd
Alle beslutninger om at reagere på en elevs uhensigtsmæssige adfærd træffes på baggrund af en samlet vurdering af situationen. I overvejelserne indgår en vurdering af, hvad en elevs uhensigtsmæssige opførsel skyldes. Det kan være, at der er dårlige sociale dynamikker i klassen, at eleven er udsat for en særlig belastning på grund af problemer i hjemmet eller at eleven har behov for specialundervisning eller specialpædagogisk bistand.
Ved beslutning om iværksættelse af foranstaltninger skal der være et rimeligt forhold mellem forseelsen og den reaktion, der sættes ind med, og der skal tages hensyn til forseelsens grovhed og eventuelle gentagelser, forudgående samtaler mv.
Indledende tiltag
Hvis en elev ikke efterkommer skolens normer for god adfærd, vil klasselæreren indgå i en dialog med eleven om, hvad der ikke fungerer, hvorfor det ikke fungerer og aftale, hvad der skal ændres. Ved gentagne tilfælde kontaktes forældrene for at drøfte elevens situation.
Følgende foranstaltninger kan iværksættes:
- Ved forstyrrende adfærd i undervisningen kan eleven blive bedt om at forlade klassen. Læreren giver eleven besked om, hvor eleven skal være, og hvordan eleven skal forholde sig.
- Skolen kan tage kontakt til forældrene og aftale, at eleven sendes hjem for resten af dagen. Dette er en aftale mellem forældre og skolen og ikke en forvaltningsretlig afgørelse. Aftalt hjemsendelse bruges ikke ved mere alvorlige brud på ordensreglerne som hærværk eller mobning.
- Skolens ledelse kan beslutte at udelukke en elev fra undervisningen i hele skoledage, hvis der forinden er givet besked til elevens forældre, og hvis eleven er under det nødvendige tilsyn, mens udelukkelsen finder sted.
Skole-hjem-møde og handleplan
Hvis dialogen med elev og forældre ikke løser problemet, og der fortsat er behov for særlige forholdsregler, inddrager klasselæreren skolens ledelse.
Forældre og elev indkaldes til et skole-hjem-møde for at udarbejde en konkret handleplan.
Handlingsplanen skal omfatte:
- Indledende overvejelser: Hvad ved vi allerede? Er der behov for akutte tiltag?
- Afdækning: Hvad er årsagen til problemerne? Hvordan er den sociale dynamik i klassen?
- Temaer og indsatser: Hvilke indsatser skal igangsættes? Hvordan følger vi op?
- Status og opfølgning: Hvordan virker handlingsplanen? Er indsatserne tilstrækkelige?
- Det videre arbejde: Hvordan følger vi op på eleven? Hvordan sikrer vi, at problemerne ikke opstår igen?
Af indsatser kan for eksempel indgå praktikforløb, overflytning til anden klasse i enkelte timer, permanent overflytning til anden klasse, individuelle brobygningsforløb.
Det konkretiseres i handleplanen hvilke krav der stilles til ændret adfærd hos eleven, så det er tydeligt for eleven, hvordan eleven skal forbedre sig. Der sættes også tydelige deadlines for, hvornår eleven skal have forbedret sig for ikke længere at være under skærpet tilsyn.
Løbende opfølgning og evaluering af handleplanen
Der følges løbende op på handleplanen for at sikre, at indsatserne virker, og for at justere dem på baggrund af løbende evalueringer.
Yderligere foranstaltninger
Hvis handleplanen ikke virker, og de indgåede aftaler ikke indfries, kan følgende foranstaltninger komme på tale:
- Skolelederen kan beslutte at udskrive en elev fra UCN10 efter samråd med eleven og forældrene, jf. bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen, § 14, stk. 1. Skolelederen inddrager derefter den kommunale ungeindsats for at finde andre uddannelsesmuligheder for eleven.
Nul-tolerance overfor vold, hærværk eller anden grænseoverskridende adfærd
Vi har på UCN10 nu-tolerance over for vold, hærværk eller anden grænseoverskridende adfærd.
I tilfælde af vold, hærværk eller anden grænseoverskridende adfærd vil en elev og dennes forældre derfor blive indkaldt til skole-hjem-samtale med henblik på fastlæggelse af foranstaltninger over for eleven herunder udskrivning af UCN10.
Fakta om fremme af god orden i folkeskolen
Du kan læse mere om reglerne for håndtering af uhensigtsmæssig adfærd på Børne- og Undervisningsministeriets side om "Fremme af god orden i folkeskolen".
Reglerne er fastsat i bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen (retsinformation.dk)
Bekendtgørelsens regler er yderligere udfoldet i en vejledning (retsinformation.dk).