Antimobbestrategi

På UCN10 er vi dedikerede til at skabe et trygt og inkluderende skolemiljø, hvor alle elever føler sig anerkendte for den, de er, og hvor ingen udelukkes eller nedgøres. Vi tolererer ikke mobning på vores skole.

Vores værdier og fællesskab

På UCN10 ser vi det som en af skolens vigtigste opgaver at tilbyde et skolemiljø, hvor alle elever kan føle sig trygge og have lyst til at lære.

Vi dyrker en fællesskabskultur, der bygger på anerkendelse, åbenhed og respekt for den enkelte og fællesskabet. Vi arbejder ud fra et forpligtende fællesskab.

Eleverne på UCN10 går på skolen frivilligt, hvilket medfører en ekstra opmærksomhed i forhold til at vi som skole tør stille krav i forhold til et forpligtende fællesskab. Som skole tillader vi os at stille krav om deltagelse og samtidig, at den unge gør deres bedste ud fra de vilkår og muligheder, som de har.

Alle skal anerkendes for den de er, og ingen må udelukkes eller blive nedgjort, uden at vi griber ind. Vi vil ikke have mobning på vores skole.

Grundlaget for at lykkes med dette er

  • at vi som skole tager ansvar for sikre en god klassekultur med tydelig klasseledelse og gode relationer mellem de unge og de voksne.
  • at vi i vores måde at møde det enkelte unge menneske på signalerer åbenhed og tillid, så det enkelte unge menneske, hvis det er ked af noget, føler sig tryg ved at henvende sig til den voksne.
  • at vi altid handler på mobning, når vi har mistanke om, at det sker.
  • at vi tager udgangspunkt i de unge menneskers oplevelse og lytter til de implicerede parter.
  • at vi arbejder forebyggende ved gennem hele skoleforløbet at tilrettelægge aktiviteter, der udvikler de unge menneskers forståelse for fællesskab, empati og sociale kompetencer.

Forebyggelse af mobning

Vi forebygger mobning ved at

  • have traditioner, hvor det gode fællesskab er i centrum
  • have enkle regler for, hvordan man omgås hinanden
  • skabe forståelse for, at mennesker er forskellige
  • at opbygge det enkelte unge menneskes tro på sig selv og sit værd ved at fokusere på personens stærke sider og tilrettelægge undervisningen, så alle unge mennesker oplever at blive fremhævet, for den man er, og det gode man bidrager med til klassen/ skolen.
  • sørge for tydelige og tillidsvækkende voksne, som man kan henvende sig til, hvis man har brug for hjælp

Alle på skolen griber ind, når drillerier/mobning finder sted og

  • opfordrer personen til at standse mobningen
  • fortæller om mobningen til en voksen
  • Yder ’førstehjælp’ ved at drage omsorg for offeret, og for at forhindre en episode i at udvikle sig.

Vi griber ind i tilfælde af mobning

Alle voksne på skolen griber ind ved kendskab til drillerier/mobning og sikrer, at der skabes dialog med de involverede elever og deres forældre.

Skolen udarbejder en handleplan med løbende opfølgning og evaluering.

Definition af mobning

På UCN10 arbejder vi ud fra Dan Olweus’ definition af mobning:

“En person er mobbet, når han eller hun gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for nedgørende handlinger eller sprogbrug fra én eller flere personer eller bliver udelukket af fællesskabet”

Mulige tegn på mobning

Eleven ændrer markant adfærd

Eleven bliver stille og indadvendt

Eleven virker angst/skræmt

Eleven bliver aggressivt

Eleven bliver ukoncentreret

Eleven holder sig meget for sig selv

Eleven klæber til de voksne eller bliver “usynlig”

Eleven forsømmer skolen

Eleven har et lille selvværd

Kontakt

10. klasseskolen UCN10 i Brøndby

Nykær 44
2605 Brøndby

Telefon: 43 28 39 00

Mail: ucn@brondby.dk

Kontorets åbningstider

Mandag - fredag: Kl. 09.00 - 15.00

 

Er der optaget på telefonen, kan du indtale en besked eller skrive en e-mail, og vi vender tilbage hurtigst muligt.

Sidst opdateret den 20. juni 2024